Τι προκαλεί το οίδημα, αυτό το αντιαισθητικό πρήξιμο των βλεφάρων που κάνει το βλέμμα μας βαρύ και κουρασμένο; Πώς μπορούμε να προλάβουμε ή να αντιμετωπίσουμε το παροδικό – ευτυχώς - αλλά άκρως ενοχλητικό πρόβλημα.

Η ποιότητα του ύπνου: Η έλλειψη ύπνου, οι διαταραχές του (π.χ. αϋπνίες, υπνική άπνοια) και ο διακεκομμένος ύπνος, όπως και η συνήθειά μας να κοιμόμαστε μπρούμυτα ή στο πλάι και σε στρώμα κακής ποιότητας, ευνοούν τη συσσώρευση υγρών στην περιοχή γύρω από τα μάτια. Ιδιαίτερα ευάλωτα είναι τα άτομα που υποφέρουν από στρες, που κάνουν συχνά υπερατλαντικά ταξίδια ή δουλεύουν συχνά σε νυχτερινές βάρδιες - το βιολογικό ρολόι του οργανισμού τους αποσυντονίζεται - οι νέες μητέρες που ξυπνούν πολλές φορές μέσα στη νύχτα και οι γυναίκες στην κλιμακτήριο οι οποίες, λόγω ορμονικών αλλαγών έχουν κακή ποιότητα ύπνου.

Τα ταλαιπωρημένα μάτια: Κλαίμε συχνά, φοράμε φακούς επαφής, τα τρίβουμε, τα μακιγιάρουμε απλώνοντας σκιές και στρώσεις μάσκαρα στις βλεφαρίδες αλλά ξεχνάμε να τα ντεμακιγιάρουμε, χρησιμοποιούμε πολυκαιρισμένα πινέλα και σφουγγαράκια, καθαρίζουμε ή απολεπίζουμε το πρόσωπο και αμελούμε να προστατέψουμε τα μάτια μας από τα δραστικά συστατικά των προϊόντων, όταν τα ξεπλένουμε. Καθημερινές κινήσεις, κάποιες αναπόφευκτες και κάποιες άλλες που στο χέρι μας είναι να αποφύγουμε. Όλες όμως ερεθίζουν τα μάτια και σε κάποιες περιπτώσεις, προκαλούν σοβαρές μολύνσεις, ξηροφθαλμία και φλεγμονές (δερματίτιδες, βλεφαρίτιδες, επιπεφυκίτιδα κ.α.), προβλήματα στα συμπτώματα των οποίων περιλαμβάνεται και το οίδημα των βλεφάρων.

Το νερό: Η ανεπαρκής τροφοδοσία του οργανισμού με υγρασία, δεν προκαλεί μόνο αφυδάτωση στην επιδερμίδα αλλά και κατακράτηση – το νερό μετακινείται από το εσωτερικό στο εξωτερικό των κυττάρων - γεγονός που οδηγεί μεταξύ άλλων και στο οίδημα των βλεφάρων.

Οι αλλεργίες: Όσες γυναίκες ταλαιπωρούνται από αυτές, το γνωρίζουν καλά. Όταν η γύρη της άνοιξης, η σκόνη και τα ακάρεα του σπιτιού, ένα άρωμα, ή οι τρίχες της γάτας κάνουν την εμφάνισή τους, ο…. ασκός του Αιόλου ανοίγει απελευθερώνοντας αλλεργικά συμπτώματα όπως είναι η δύσπνοια, το φτέρνισμα, τα κόκκινα, δακρυσμένα μάτια και βέβαια, τα πρησμένα βλέφαρα .

Το μενού: Τροφές πλούσιες σε αλάτι, όπως είναι τα μενού των fast-food, τα αλμυρά σνακ, ή οι έτοιμες σάλτσες και σούπες, τυποποιημένα τρόφιμα, γλυκαντικές ουσίες, γαλακτοκομικά, ενεργειακά αναψυκτικά, είναι κάποιες από τις τροφές που κατηγορούνται ότι προκαλούν κατακράτηση νερού ή και αλλεργίες με συνέπεια την… τακτική εμφάνιση οιδημάτων στα βλέφαρα, ιδίως όταν καταναλώνονται πριν τον ύπνο.

Η θερμότητα: Η παρατεταμένη ηλιοθεραπεία χωρίς αντηλιακό και γυαλιά, το ηλιακό έγκαυμα και οι φωτοδερματίτιδες που προκαλούνται από τη χρήση ορισμένων φωτοευαισθητοποιών φαρμάκων σε συνδυασμό με έκθεση στον ήλιο το καλοκαίρι, όπως και η άμεση έκθεση σε εστίες θερμότητας το χειμώνα, συχνά οδηγούν σε οίδημα της περιοχής γύρω από τα μάτια.

Η γήρανση: Με την ηλικία, οι ιστοί γύρω από τα μάτια εξασθενούν και η ελαστικότητα της επιδερμίδας μειώνεται. Σε ορισμένες περιπτώσεις όμως - ιδίως εάν υπάρχει κληρονομική προδιάθεση - χαλαρώνει και το διάφραγμα που συγκρατεί το προστατευτικό στρώμα λίπους γύρω από τον βολβό του ματιού, με αποτέλεσμα το λίπος να προβάλλει προς τα έξω σχηματίζοντας σακούλες στα κάτω βλέφαρα. Το πρόβλημα αυτό επιδεινώνεται όταν στην ίδια περιοχή συσσωρεύονται υγρά λόγω κακής κυκλοφορίας της λέμφου, ενώ η εμφάνισή του επιταχύνεται σημαντικά από την έκθεση στον ήλιο, την κατανάλωση αλκοόλ, και το κάπνισμα.

 

Τι μπορείτε να κάνετε

Εάν το πρόβλημα δεν οφείλεται σε οφθαλμολογικά ή παθολογικά αίτια, μπορείτε να αποφύγετε τη συχνή δημιουργία οιδημάτων, αλλάζοντας απλά κάποιες από τις συνήθειές σας. Από την άλλη, υπάρχουν πρακτικοί τρόποι και βέβαια, πολλές καλλυντικές λύσεις για να μειώσετε το πρήξιμο όταν αυτό εμφανιστεί.

 

Πρόληψη

  • Προσπαθήστε να κοιμάστε 7-8 ώρες κάθε βράδυ, χωρίς διακοπές και περισπασμούς, ανάσκελα, έχοντας το κεφάλι και τον κορμό σας ελαφρά ανασηκωμένα για να διευκολύνετε τη λεμφική κυκλοφορία.
  • Φορέστε μια μάσκα ύπνου. Η ελαφρά πίεση που ασκεί στη περιοχή των ματιών, μπορεί να περιορίσει την εμφάνιση οιδήματος το πρωί.
  • Πίνετε άφθονο νερό - ιδανικά 2 λίτρα την ημέρα - για να βοηθήσετε τον οργανισμό σας να αποβάλλει πιο γρήγορα τις ουσίες –π.χ αλάτι- που προκαλούν φλεγμονή.
  • Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλατιού, γαλακτοκομικών, πρόχειρου φαγητού και αλκοόλ. Επιλέγετε τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία.
  • Μην καπνίζετε και μην εκτίθεστε στον ήλιο χωρίς προστασία.
  • Μην τρίβετε τα μάτια σας, έστω κι αν σας ενοχλούν ή τα νιώθετε κουρασμένα. Η  τριβή προκαλεί φλεγμονή στην επιδερμίδα και κάνει τα βλέφαρα να δείχνουν πρησμένα. Ένα κολλύριο μπορεί να σας ανακουφίσει.
  • Αν υποφέρετε από αλλεργίες και γνωρίζετε τι τις προκαλεί, έχετε πάντα μαζί σας τα αντιισταμινικά σας φάρμακα, για να προλάβετε την κρίση στην περίπτωση που «συναντηθείτε» με αλλεργιογόνα (βόλτα στην εξοχή, επαφή με κατοικίδιο κλπ).

  

Αντιμετώπιση

Αν ξυπνάτε συχνά με πρησμένα βλέφαρα, οι κρύες κομπρέσες πάνω στα μάτια για 5 λεπτά είναι σωτήρια λύση. Το κρύο συστέλλει τα τοιχώματα των τριχοειδών αγγείων, περιορίζει τη ροή των υγρών προς τους ιστούς και μειώνει το οίδημα. Έχετε πάντα στο ψυγείο παγωμένα σακουλάκια με μαύρο ή πράσινο τσάι, βρασμένα αποβραδίς. Η καφεΐνη και τα αντιοξειδωτικά που περιέχουν καταπολεμούν τον ερεθισμό και τη φλεγμονή.

Επιλέξτε καλλυντικές συνθέσεις με δροσερή υφή (κρέμες και μάσκες ματιών), εμπλουτισμένες με φυτικά εκχυλίσματα, βιταμίνες, πεπτίδια, αντιοξειδωτικά, υαλουρονικό οξύ κ.α, συστατικά που έχουν αντιοιδηματική, αντιφλεγμονώδη, ενυδατική και συσφιγκτική δράση.

Tip: Αναζητήστε προϊόντα με ειδικά σχεδιασμένο μεταλλικό απλικατέρ, με το οποίο θα δροσίσετε και θα ανακουφίσετε την επιδερμίδα, συνδυάζοντας την εφαρμογή με απαλό μασάζ στην περιοχή.

 

MARINA NEGROY - GIORGARAS STAVROS ASFALEIES

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΚΩ

Ο πληρέστερος επαγγελματικός κατάλογος για τo νησί της Κω!

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΗ