Κοινωνία Παρ 26 Ιουν 2026

«Συμφωνείτε να μεταφέρονται τα απορρίμματα της Καλύμνου μέσω του λιμανιού του Μαστιχαρίου;» 

Ο «Σ» έπιασε το «γάντι» που πέταξε ο Σύλλογος «Μαστιχάρι Δράσις», ο οποίος ζητά να πληροφορηθεί τη θέση της επάρχου Κ. Σβύνου, των αντιπεριφερειαρχών Γ. Κρητικού και Χ. Ναβροζίδη, αλλά και του προέδρου της κοινότητας Αντιμάχειας Ν. Φραζή, «εάν συμφωνούν να μεταφέρονται τα απορρίμματα της Καλύμνου μέσω του λιμανιού του Μαστιχαρίου και εάν ναι, πώς το αιτιολογούν;».

Και το ερώτημα ετέθη ακριβώς έτσι.

Ιδού οι απαντήσεις:

 

Κωνσταντίνα Σβύνου (Έπαρχος Κω – Νισύρου):

«Σέβομαι απόλυτα το δικαίωμα κάθε πολίτη και κάθε φορέα να εκφράζει τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του για τον τόπο μας. Ωστόσο, θεωρώ ότι η δημόσια συζήτηση οφείλει να στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα. 

Η μεταφορά απορριμμάτων με μια διαδικασία πλήρως αδειοδοτημένη περιβαλλοντικά και με κανόνες σεβασμού του περιβάλλοντος, της νομοθεσίας και του τόπου προς μια αδειοδοτημένη εγκατάσταση, δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται ως περιβαλλοντική υποβάθμιση. Υποβάθμιση είναι η παραβίαση των κανόνων και η απουσία ελέγχου, όχι η εφαρμογή της νομιμότητας. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι καμία διαδικασία δεν ξεκίνησε πριν εξασφαλιστούν όλες οι απαιτούμενες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και οι όροι που προβλέπει η νομοθεσία. Είναι, μάλιστα, τουλάχιστον άδικο να ασκείται κριτική στον πρόεδρο του ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου για έλλειψη ευαισθησίας απέναντι στο Μαστιχάρι, όταν ήταν ο ίδιος που διασφάλισε τόσο την πλήρη περιβαλλοντική συμμόρφωση της διαδικασίας όσο και το γεγονός ότι το Μαστιχάρι δεν θα αποτελέσει το κύριο λιμάνι διακίνησης των απορριμμάτων. Ο κύριος όγκος των μεταφορών πραγματοποιείται μέσω του κεντρικού λιμένα της Κω, ενώ το Μαστιχάρι λειτουργεί ως εναλλακτική επιλογή στο πλαίσιο του συνολικού σχεδιασμού. 

Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολιτικές αντιλήψεις που σήμερα καταγγέλλουν μια νόμιμη και περιβαλλοντικά αδειοδοτημένη δραστηριότητα, επί χρόνια ανέχθηκαν ή διαχειρίστηκαν καταστάσεις που είχαν οδηγήσει τον ΧΥΤΑ Κω σε εικόνες πραγματικής περιβαλλοντικής υποβάθμισης. Σήμερα, χάρη στις παρεμβάσεις της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του ΦΟΔΣΑ, ο ΧΥΤΑ Κω λειτουργεί με περιβαλλοντική αδειοδότηση και άδεια λειτουργίας, αποτελώντας μια σύγχρονη εγκατάσταση που σέβεται το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία και δεν προσβάλλει την εικόνα του νησιού μας. 

Προσωπικά, ως έπαρχος Κω, με ανησυχούν ιδιαίτερα ζητήματα που επηρεάζουν καθημερινά τους κατοίκους και την αναπτυξιακή προοπτική του Μαστιχαρίου. Με ανησυχεί ότι το λιμάνι παραμένει χωρίς την αναγκαία εκβάθυνση, με αποτέλεσμα να έχουν περιοριστεί ακτοπλοϊκές συνδέσεις με την Κάλυμνο, γεγονός που επηρεάζει κατοίκους, επισκέπτες και το τοπικό εμπόριο. Με ανησυχεί ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το αποχετευτικό δίκτυο, ότι δεν υπάρχει μόνιμη και αποτελεσματική διαχείριση των φυκιών, ότι παραμένουν εκκρεμότητες στις λιμενικές υποδομές, στον παραλιακό χώρο και στον φωτισμό της περιοχής.

Αυτά είναι τα ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την εικόνα του Μαστιχαρίου και σε αυτά θεωρώ ότι οφείλουμε να στρέψουμε το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής και των διεκδικήσεών μας. 

Η προστασία του περιβάλλοντος δεν υπηρετείται με συνθήματα. Υπηρετείται με νομιμότητα, κανόνες, αδειοδοτημένες υποδομές και ουσιαστικές παρεμβάσεις που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών και διασφαλίζουν το μέλλον του τόπου μας».

Κρητικός Γιάννης (Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας & Δια Βίου Μάθησης):

«Ουδέν σχόλιον. Είναι ομόφωνη απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου.

Δεν είναι κάτι που αφορά την περιφέρεια αλλά αφορά το ΦΟΔΣΑ, ο οποίος αποτελείται από 35 άτομα, έναν τον περιφερειάρχη και 34 δημάρχους. Να πάρω θέση για κάτι που δεν έχω δικαίωμα να πάρω θέση; Δεν είναι αρμοδιότητα των περιφερειακών συμβούλων».

Ναβροζίδης Χαράλαμπος (Αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Ανάπτυξης):

«Σε ό,τι αφορά τη μεταφορά των απορριμμάτων από την Κάλυμνο στην Κω, θεωρώ ότι αδίκως στρέφεται η συζήτηση προς τους Περιφερειακούς Συμβούλους. 

Τόσο ο σχεδιασμός του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων όσο και οι αποφάσεις για τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων από τον ΦΟΔΣΑ βασίζονται στον κεντρικό σχεδιασμό της Πολιτείας, ο οποίος ξεκίνησε να διαμορφώνεται πριν το 2019 και οριστικοποιήθηκε μέσα από σημαντικές αποφάσεις την περίοδο 2021-2023.

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι δεν συμμετείχαμε στη διαμόρφωση αυτών των αποφάσεων και σε ότι αφορά εμένα να υπενθυμίσω ότι εκλέχθηκα το 2023. 

Παράλληλα, είναι σημαντικό να κατανοήσει η κοινωνία ότι οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι δεν αποτελούν μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟΔΣΑ και δεν λαμβάνουν τις σχετικές αποφάσεις.

Ως προς το ερώτημα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε προσωπικά με τη μεταφορά των απορριμμάτων, η συζήτηση αυτή έρχεται σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία το θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο έχει ήδη διαμορφωθεί και βρίσκεται σε εφαρμογή, όχι μόνο στο Νότιο Αιγαίο αλλά σε ολόκληρη τη χώρα. 

Άλλωστε, είναι απόλυτα λογικό κανείς να μην επιθυμεί να διαχειρίζεται ούτε τα απορρίμματα του δικού του νησιού, πόσο μάλλον άλλων περιοχών. Για τον λόγο αυτό θεωρώ ότι η συζήτηση γίνεται σε λανθασμένη βάση. Οφείλουνε όλοι να συζητήσουμε για το τι μπορεί από εδώ και πέρα να συμβεί για έναν τόπο σημαντικό και ταυτόχρονα πολύπαθο όπως το Μαστιχάρι και για το πως θα σχεδιαστεί η επόμενη ημέρα. Και εμείς είμαστε εδώ για την επόμενη μέρα, με καθαρές κουβέντες και ρεαλισμό.

Εγώ εμπιστεύομαι τον ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου, του οποίου πρόεδρος είναι ο Περιφερειάρχης και μέλη τόσο του φορέα όσο και του Διοικητικού Συμβουλίου είναι οι Δήμαρχοι των νησιών μας. 

Εμπιστευόμαστε το έργο του, καθώς έχει ήδη παρουσιάσει μετρήσιμα αποτελέσματα στην Κω, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη νομιμοποίηση και αδειοδότηση του ΧΥΤΑ και την ουσιαστική αναβάθμιση όλων των υποδομών του.

Παράλληλα, προχωρά το μεγάλο έργο του εργοστασίου ανακύκλωσης, προϋπολογισμού 110 εκατομμυρίων ευρώ.

Και αυτό είναι το πραγματικά σημαντικό. Μπορεί η μεταβατική λύση να προβληματίζει ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας, όμως, όπως έχουν επισημάνει και οι ίδιοι οι αυτοδιοικητικοί του πρώτου βαθμού, εκείνο που έχει τη μεγαλύτερη σημασία είναι η οριστική λύση. 

Και η οριστική λύση είναι η δημιουργία των σύγχρονων υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων και του εργοστασίου ανακύκλωσης που θα εξυπηρετεί τα νησιά μας για τις επόμενες δεκαετίες».

Φρατζής Νίκος (πρόεδρος Δημοτικής Κοινότητας Αντιμάχειας):

«Το θέμα δεν είναι εάν συμφωνούμε ή εάν διαφωνούμε, το θέμα είναι ότι από τη στιγμή που κάτι γίνεται νόμιμα, απλά εμείς πρέπει να παρακολουθούμε και να επιτηρούμε ανά πάσα στιγμή εάν τηρούνται οι συμφωνίες.

Ερ.: Μέχρι στιγμής πηγαίνουν όλα καλά;      

Ν.Φ.: Είχαμε ένα θέμα την προηγούμενη εβδομάδα και το προσωπικό της ΑΝΕΜ το αντιλήφθηκε και το σταμάτησε. Το διορθώσανε και συνεχίζει, αλλά παρακολουθείται συνεχώς, δεν το αφήνουμε έτσι.

Ερ.: Τι θέμα δημιουργήθηκε;

Ν.Φ.: Κάποιο μηχανικό πρόβλημα είχε το όχημα και έχασε αέρα. Δεν το αφήσανε να βγει έξω και επέστρεψε στην Κάλυμνο όπου επισκευάστηκε και μετά από δύο μέρες ξαναταξίδεψε. Αλλά παρακολουθείται συνεχώς όπως όλα τα οχήματα γιατί τη νομοθεσία πρέπει να ακολουθούμε.

Τώρα στο ερώτημα εάν συμφωνούμε ή όχι, τι να πω; Σίγουρα κάποιοι επιβαρύνονται περισσότερο, αλλά από την άλλη πάλι δεν μπορεί να αποκλείεις και να τιμωρείς ένα νησί. Μέχρι να βρεθεί άλλη λύση πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτες αλλά κι αυτοί πρέπει να καταλάβουν ότι τουλάχιστον πρέπει να τηρούν τις νομοθεσίες και να είναι καθ’ όλη τη διάρκεια νομότυπα τα πάντα.

Ερ.: Η Αντιμάχεια έχει βάλει πλάτες σε μεγάλα θέματα…

Ν.Φ.: Η Αντιμάχεια δυστυχώς έχει βάλει πλάτες αλλά δεν έχει εισπράξει τίποτα ανταποδοτικά απ’ όλα αυτά. Δυστυχώς είναι η γεωγραφική θέση του χωριού τέτοια που αναγκαστικά όλα αυτά έρχονται εδώ, αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει ανταποδοτικά να παίρνει κάποια πράγματα πίσω. Όσον αφορά το δήμο, την περιφέρεια, το κράτος, όλοι να κοιτάξουν να φτιάξουν την ποιότητα ζωής στα χωριά του τριγώνου».

Ρεπορτάζ: Γιώργος Γιαουρδήμος

ΠΗΓΗ:ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ