Περί Διαίτης Δευ 16 Μαρ 2015

Γνωστό από τα αρχαία χρόνια, το ταχίνι αποτελεί μία από τις ιδανικότερες και ολοκληρωμένες τροφές, με μέγιστη θρεπτική αξία. Ιδιαίτερα τη Σαρακοστή πρωταγωνιστεί σε διάφορα εδέσματα, χαρίζοντας πλούσια γεύση και πληθώρα θρεπτικών συστατικών, κάτι που θα έπρεπε να το καθιστά πρώτο στις επιλογές μας κι όλη την υπόλοιπη χρόνια!

Το ταχίνι είναι ένα αυθεντικό φυσικό προϊόν υψηλής πρωτεϊνικής απαραίτητο για την υγεία μας. Προέρχεται από εξαιρετικά επιλεγμένους σπόρους σησαμιού, οι οποίοι ψήνονται, περνούν από επεξεργασία αποφλοίωσης και ξήρανσης και στη συνέχεια πολτοποιούνται, δημιουργώντας μια λιπαρή κρέμα. Η ονομασία του, προέρχεται από την τουρκική γλώσσα, όπου κατά λέξη σημαίνει «ο πολτός του σησαμιού».

 

Θρεπτική αξία

Πρόκειται για έναν διατροφικό θησαυρό καθώς περιέχει πλήθος θρεπτικών συστατικών, όπως πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, ωφέλιμα λιπαρά, βιταμίνες (Ε, Β1, Β2, νιασίνη κ.α), μέταλλα (ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο κ.α) κι ιχνοστοιχεία (ψευδάργυρο, σεληνίο κ.α).

Μία μόνο κουταλιά έχει την ακόλουθη θρεπτική αξία:
➜ Ενέργεια 89 θερμίδες, ➜ Πρωτεΐνη 2,55 γρ., ➜ Ολικά λιπαρά 8,06 γρ., ➜Υδατάνθρακες 3,18 γρ., ➜ Φυτικές ίνες 1,4 γρ., ➜ Απλά σάκχαρα 0,07 γρ.,
➜ Ασβέστιο 64 mg, ➜ Σίδηρος 1,34 mg, ➜ Μαγνήσιο 14 mg, ➜ Φώσφορος 110mg, ➜ Κάλιο 62 mg, ➜ Νάτριο 17 mg, ➜ Ψευδάργυρος 0,69 mg, ➜ Χαλκός 0,242 mg,
➜ Μαγγάνιο 0,218 mg, ➜ Σελήνιο 0,3 mg, ➜ Θειαμίνη 0,183 mg, ➜ Ριβοφλαβίνη 0,071 mg, ➜ Νιασίνη 0,818 mg, ➜ Παντοθενικό οξύ 0,104 mg, ➜ Βιταμίνη Β6 0,022 mg, ➜ Φυλλικό οξύ 15 mg, ➜ Βιταμίνη E 0,04 mg.

Όπως καταλαβαίνετε σπάνια μπορούμε να συναντήσουμε τόσα ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά σε μία μόνο τροφή, γι’ αυτό και πολύ την ονομάζουν σούπερ-τροφή!

Οφέλη στην υγεία

  1. Εξαιτίας του υψηλού ποσοστού ακόρεστων λιπαρών οξέων, καθώς και της ύπαρξης της σησαμίνης, συμβάλλει στη μείωση της χοληστερόλης.
  2. Αποτελεί ισχυρή πηγή άμεσης ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό, αφού η βιταμίνη Β1 βοηθά το σώμα να μετατρέψει τους υδατάνθρακες σε ενέργεια.
  3. Συντελεί στην παραγωγή αντισωμάτων, τα οποία καταπολεμούν τις διάφορες λοιμώξεις& γενικά ενισχύει το ανοσοποιητικό μας.
  4. Ενισχύει την καλή λειτουργία του εντέρου και του ήπατος.
  5.  Έχει πλούσια αντιοξειδωτική δράση με αποτέλεσμα να εμποδίζει τη δημιουργία των ελεύθερων ριζών, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν καρδιοπάθειες, καρκίνο και πρόωρη γήρανση!
  6. Λόγω του ασβεστίου, συμβάλλει στην πρόληψη& καταπολέμηση της οστεοπόρωσης.
  7.  Λόγω του σίδηρου συμβάλλει στην τόνωση του οργανισμού και την καταπολέμηση της αναιμίας.
  8. Περιέχει σημαντικά αμινοξέα που συμβάλλουν στην καλή λειτουργία νεφρών και ου συκωτιού
  9. Τέλος, σε έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, διαπιστώθηκε, πως το ταχίνι διαθέτει αντικαρκινική δράση ενώ ενδέχεται να δρα ανασταλτικά στο Αλτσχάιμερ, τις παθήσεις της καρδιάς, τον καταρράκτη και τον διαβήτη.

 

Προτάσεις κατανάλωσης:

-       Πρώτος κι ιδανικότερος συνδυασμός είναι με λίγο μέλι. Σκέτα ή σε λίγο ψωμί ή σε φρυγανιά, αποτελούν ιδανικό πρωινό!

-       Αποτελεί το βασικότερο συστατικό του χαλβά, μέσω και του οποίου μπορούμε να το προσλαμβάνουμε. Προσοχή βέβαια στην ποσότητα του γιατί έχει και αρκετές θερμίδες!

-       Χρησιμοποιείται σε κέικ, κουλουράκια, μπισκότα, μπράουνις, ταχινόπιτες κι ένα σωρό άλλες συνταγές ζαχαροπλαστικής (στο διαδίκτυο υπάρχει πληθώρα συνταγών).

-       Αρκετοί, το χρησιμοποιούν και αντί ζάχαρης-παρόλο που κάθε κουταλιά ταχινιού έχει περισσότερες θερμίδες από τη ζάχαρη-όμως, το προτιμούν λόγω των θρεπτικών συστατικών του. Δεν είναι λίγοι και όσοι συνηθίζουν να προσθέτουν ταχίνι στα ροφήματά τους, π.χ. στον καφέ ή στο τσάι!

-       Στην αραβική κουζίνα το ταχίνι χρησιμοποιείται στη μελιτζανοσαλάτα φτιάχνοντας μπαμπαγκανούς ή φυσικά το γνωστό χούμους (πολτός από ρεβίθια, ταχίνι, λάδι, λεμόνι, σκόρδο κ.α)

-       Ταιριάζει ιδανικά με τις ασιατικές γεύσεις, όπως σάλτσα σόγιας, ρυζόξιδο, κύμινο, τζίντζερ, φρέσκο κόλιαντρο, καυτερές πιπεριές τσίλι κ.ά.

-       Εξαιτίας της λιπαρότητάς, φτιάχνει ωραίο συνδυασμό με εσπεριδοειδή, ιδιαίτερα με το λεμόνι και το πορτοκάλι.

-       Περιέχει παρόμοια λιπαρά με το φιστικοβούτυρο, καθώς και παρόμοια υφή, με αποτέλεσμα να μπορεί κάλλιστα να το αντικαταστήσει.

-       Εκτός από το ρεβίθι (χούμους) μπορούμε να το πολτοποιήσουμε και με άλλα όσπρια, όπως άσπρα φασόλια.

-       Ακόμη στη μαγειρική υπάρχει η γνωστή ταχινόσουπα (νερό, ταχίνι, ρύζι, λεμόνι κτλ)

-       Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα ντρέσινγκ για φαγητά ή σαλάτες, καθώς και σε ντιπ.

MARINA NEGROY - GIORGARAS STAVROS ASFALEIES

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΚΩ

Ο πληρέστερος επαγγελματικός κατάλογος για τo νησί της Κω!

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΗ